Wednesday, May 15, 2019

دانلود رساله موزه آثار باستانی

طی دو دهه اخیر پیشرفت عظیمی در توسعه موزه ها و نگارخانه های مدرن سراسر جهان روی داده است.این امر دلائل بسیار دارد که مهمترین آنها بروز تغییرات درطبیعت ارتباطات بین مردم است-بین میراث آنان و فرهنگشان. اکنون میراث یک قوم نه تنها آنچه راکه ((هنر))و((باستان شناسی))تعبیر می شود در بر می گیرد بلکه گونه های بیشماری از ابزارهای مورد استفاده روزانه وتصاویری را شامل می شود که می توان دوران خاصی از اجتماع –فرهنگ-و رفتار تاریخی یک قوم را در آنها تجسم و مشاهده کرد.

همچنین در دوره های اخیر اعتراضات فزاینده ای به دیدگاه نخبه گرایی تاریخی به وجود آمده است یعنی دیدگاهی که در آن پیشرفت جوامع عادی نادیده گرفته می شود و در مقابل ملل بزرگ و اقوام و وقایع بین المللی مورد توجه قرار می گیرند. در حالی که تمامی جنبه ها و گونه های زندگی می توانند همچون بخشی از فرهنگ در نظر گرفته شوند. یک کارشناس به نام کاتر فی دون زل می گوید)(تمامی فعالیتها ی ما و تمامی آثار ناشی از خلاقیتها ی ما متکی به توجه ما هستند)). از این رو موزه ها و نگارخانه های مدرن برای پاسخگویی این نیاز جدید ظاهر شده اند و موزه های موجود به خاطر در نظر نگرفتن علایق مردم در معرض انتقاد قرار گرفته اند. چنان که اخیرا یک کارمند ارشد موزه ویکتور و آلبرت شهر لندن در مورد این بخش از گفته اش که موزه((.. یک بازار چه کهن مملو از اشیای مختلف است اما کسی نمی داند چه هستند)).مورد باز خواست قرار گرفت.

اکنون رسم براین است که مجموعه ای را در یک موزه یا نگارخانه برای دستیابی به ارائه متجانس اشیاء محور قرار می دهند .این روش ممکن است یک کار گزینشی به حساب آید اما در عین حال نوعی احساس همبستگی را که متصدی موزه موجب آن شده است به دست می دهد وپیام روشن و معینی را می رساند که ممکن است یک پیام جغرافیایی خاص از یک موزه تاریخی محلی باشد یا موضوعی خاص از یک موزه جواهرات.این موضوعات محدود هستند و تقریبا بستگی به جدیت منابع اجتماعی ومسئول موزه دارند.این توسعه بالقوه نقش ها و کارکردها منجر به افزایش سر سام آور ساختمان موزه ها می شود به حدی که ممکن است در آینده عصر موزه ها مشهور تر از قرون دوازدهم و سیزدهم که عصر کلیسا ها نامیده می شد بشود.
فصل اول

آشنایی با استان تهران
تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور ایران با جمعیت ۷،۷۰۵،۰۳۶ نفر و مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع است که به همراه توابع خود (استان تهران)، جمعیتی برابر ۱۳،۲۷۳،۰۰۹ نفر و مساحتی برابر ۱۸،۸۱۴ کیلومتر مربع دارد.
تهران در قدیم روستایی نسبتا بزرگ بود که بین شهر بزرگ و معروف آن زمان، شهر ری و کوهپایه‌های البرز قرار داشت. اولین بار نام آن در ذکر زندگینامه ابوعبدالله حافظ تهرانی متولد ۱۸۴ خ. آمده است. این منطقه در زمان سلسله صفوی به علت این‌که بقعه سید حمزه جد اعلای صفویه در نزدیکی حرم شاهزاده عبدالعظیم قرار داشت و تهران نیز دارای باغ‌های خوش آب و هوا بود، مورد توجه قرار گرفت. در سال ۹۳۲ خ. شاه تهماسب نخستین باروی تهران را احداث نمود. کریمخان زند به مدت ۴ سال تهران را مرکز حکومت خود قرار داد و در محوطه ارگ بناهای جدیدی احداث نمود. آقا محمدخان برابر نوروز ۱۱۶۴ خ. تهران را به پایتختی برگزید و در همین شهر تاجگذاری کرد. با گزینش این شهر به پایتختی روند گسترش کمی و کیفی آن متحول شد و در مدت ۲۲۰ سال جمعیت آن از حدود ۱۵۰۰۰ نفر در سال ۱۱۶۴ خ. به بیش از ۷ میلیون نفر در سال ۱۳۸۴ رسید و وسعتش از حدود ۴٫۴ کیلومتر مربع به بیش از ۷۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافت. تراکم جمعیت در تهران بین ده هزار و هفتصد تا بیش از یازده هزار نفر در هر کیلومتر مربع برآورد می‌شود که بنابر آمار نخست شانزدهمین شهر پرتراکم جهان است شهر تهران در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه البرز در حد فاصل طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲ دقیقه شرقی تا ۵۱ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی، به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی تا ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه شمالی به عرض تقریبی ۳۰ کیلومتر گسترده شده است. ارتفاع شهر در شمالی‌ترین نقاط به ۱۸۰۰ متر و در جنوبی‌ترین نقاط به ۱۰۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد. تهران از شمال به نواحی کوهستانی و از جنوب به نواحی کویری منتهی شده در نتیجه در جنوب و شمال دارای آب و هوایی متفاوت است. نواحی شمالی از آب و هوای سرد و خشک و نواحی جنوبی از آب و هوای گرم و خشک برخوردارند.
ساختار اداری ایران در تهران متمرکز شده است. تهران به ۲۲ منطقه و ۱۱۲ ناحیه (شامل ری و تجریش) تقسیم شده است. نماد شهر تهران برج آزادی است. برج میلاد نیز نماد دیگر آن به حساب می‌آید.

اقلیم
اقلیم شهر تهران متأثر از کوهستان در شمال (نسیم توچال) و دشت در جنوب است. غیر از شمال تهران که تحت تأثیر کوهستان اقلیم آن تا حدی معتدل و مرطوب است، اقلیم بقیه شهر کلاً گرم و خشک و در زمستان‌ها اندکی سرد است. مهم‌ترین منبع بارش در این شهر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای و اطلسی هستند که از سمت غرب می‌وزند. رشته کوه البرز همچون سدی به نحو موثری از نفوذ بسیاری از توده‌های هوا جلوگیری می‌کند در نتیجه باعث شده است که هوای شهر از یک سو خشک‌تر و از سوی دیگر از آرامش نسبی برخوردار باشد.
از نظر فصلی، هوای تهران در زمستان تحت تاثیر سیستم پرفشار شمالی (سیبری) قرار دارد. این تاثیر باعث شده است که در این فصل هوا در قسمت‌های مرکزی و جنوبی معتدل و در قسمت‌های شمالی شهر سرد باشد، به طوریکه در این قسمت‌ها دمای هوا در زمستان بارها به زیر صفر می‌رسد. همچنین در این فصل به دلیل پدیده وارونگی هوا میزان آلودگی جوی بالاست. در تابستان‌ها عامل مهم سامانه کم‌فشار حرارتی کویر مرکزی است که سبب می‌شود هوا گرم و خشک باشد.
میزان بارندگی در سطح شهر تهران عمدتاً کم بوده و به مقدار ۲۴۵٫۸ میلی‌متر در طی سال اندازه‌گیری و تعداد روزهای یخبندان (با دمای زیر صفر) آن نیز ۳۶ روز در سال ثبت شده است (۱۳۷۶).[۹] در یک دوره ۴۵ ساله بیشترین دمای تهران ۴۳ درجه سلسیوس و کمترین دمای آن ۱۵- درجه سلسیوس گزارش شده است. میانگین رطوبت نسبی هوا در تهران ۴۰٪ و در شمیران ۴۶٪ بوده است. باد غالب تهران غربی (۲۷۰ درجه) و متوسط سرعت آن ۵٫۵ متر بر ثانیه است. شب‌ها نسیم خنکی از کوه به پایین می‌وزد (باد کوه) و روزها برتصویر نسیمی از سمت دشت می‌وزد (باد دشت).
منبع اصلی آب شرب تهران رودهای کرج، جاجرود و لار است که توسط سه سدی که بر روی آن‌ها نصب شده تامین می‌شود. با افزایش مصرف آب، بخشی از آب شرب نیز از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های عمیق به‌دست می‌آید. چندین رود فصلی هم در تهران وجود دارد که تاثیر چندانی در تامین آب شهر ندارند. گلابدره، حصارک، دربند و کن مهم‌ترین آن‌ها هستند.
رودخانه کرج پرآب‌ترین رود دامنه‌های جنوبی البرز است که از باران‌های فصل سرد و ذوب برف‌های مناطق کوهستانی نشأت می‌گیرد و در ۴۰ کیلومتری غرب تهران از کانون آبگیر خرسنگ کوه سرچشمه می‌گیرد. رودخانه جاجرود از کوه‌های کلون بسته که جزء بلندی‌های خرسنگ کوه است سرچشمه گرفته و این دو رود مجموعاً قسمت عمده آب مصرفی شهر تهران را تأمین می‌نمایند. تهران به رغم داشتن منابع آبی فراوان به دلیل رشد جمعیت و کمی بارندگی در برخی دوره‌ها با مشکل کمبود آب روبرو است.
معماری و شهرسازی
تهران به‌دلیل پایتخت‌بودنش زودتر از شهرهای دیگر با مظاهر مدرنیسم و ازجمله معماری مدرن آشنا شد. تغییر معماری تهران از سنتی به مدرن از دوران ناصرالدین شاه آغاز شد و به‌ویژه این روند در دوران پهلوی که زندگی مدرن از حصار دربار و ارگ سلطنتی خارج شد، چهرهٔ شهر را تغییر داد.
در دوران رضا شاه نیاز به تأسیس نهادهای مدرن مانند بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و غیره به‌طور روزافزونی احساس می‌شد؛ اما طرّاحی و اجرای ساختمان این‌گونه نهادها با روش‌های سنّتی عملاً ممکن نبود زیرا این‌گونه نهادها نیازمند معماری و فضاهای خاص خود بودند. معمارانی که در این دوره پیشروی آوردن معماری اروپایی به تهران بودند، یا خود اروپایی بودند یا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های اروپا. از جملهٔ این افراد می‌توان از نیکلای مارکف معمار گرجستانی‌الاصل دانش‌آموختهٔ دانشکدهٔ هنرهای زیبای سن پترزبورگ، ماکسیم سیرو، آندره گدار معمار فرانسوی، محسن فروغی معمار ایرانی، گابریل گورکیان معمار ایرانی-ارمنی که در اروپا هم معمار شناخته‌شده‌ای بود و معماران ایرانی-ارمنی دیگر چون وارطان هوانسیان، پل آبکار، اوژن آفتاندلیانس و قلیچ باقلیان نام برد. در این دوره معماری‌ای در تهران بروز کرد که در کالبد مدرن بود اما در تزئینات و نماسازی‌هایش از معماری سنتی یا باستانی ایران الهام گرفته بود. از شاخص‌ترین نمونه‌های این معماری می‌شود به ساختمان کاخ شهربانی در محوطهٔ میدان مشق یا باغ ملی اشاره کرد.
در سال‌های بعد دورهٔ پهلوی نیز، ویکتور گروئن آمریکایی طرّاحی پلان شهری نواحی شمال تهران بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ را بر عهده داشت. از طرح وی با نام «طرح جامع تهران» نام برده شده‌است.

مناطق شهری تهران
مناطق بیست‌ودوگانه شهرداری تهران
این شهر در حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد . شهرداری تهران از دیدگاه تأمین نیازمندی‌ها و اداره بهتر سطح شهر را به ۲۲ منطقه شهرداری و ۱۱۲ ناحیه بخش کرده که شهر ری و تجریش را نیز شامل شده است. از سوی دیگر وزارت کشور هم برای انجام انتخابات‌های مختلف و کارهای مدیریتی دیگر، تفسیر خاص خود را از شهرستان تهران دارد که بر ۲۲ منطقه شهرداری منطبق نیست و شمیران و ری را نیز شهرستان‌هایی جداگانه در نظر گرفته است. این شهر به واسطهٔ داشتن شبکه مخابراتی گسترده نیز دارای نواحی هفت‌گانه مخابراتی می‌باشد.
در تقسیم‌بندی وزارت کشور شهرستان تهران در مرکز استان تهران قرار دارد. از شمال به شهرستان‌هاى کرج و شمیرانات، از مشرق به شهرستان دماوند، از جنوب به شهرستان‌هاى ورامین و رى و اسلامشهر و از مغرب به شهرستان‌هاى شهریار و کرج محدود مى‌شود. مرکز آن بخش مرکزی است.

فرهنگ
موزه‌ها

موزه هنرهای معاصر تهران که مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر معاصر غرب در قارهٔ آسیا را محفوظ دارد.
۳۳موزه در سطح شهر تهران به فعالیت مشغول ا‌ند که همه‌روزه تعداد کثیری را به‌سوی خود جلب می‌کنند. موزه‌های ایران باستان، ایران اسلامی، مردم‌شناسی، فرش، هنرهای معاصر، صنایع دستی، آبگینه و سفالینه، کتابخانه و موزه ملک و موزه حیات وحش، مجموعهٔ کاخ‌موزه‌های سعدآباد، پربیننده‌ترین مکان فرهنگی تاریخی ایران ، و بسیاری از موزه‌های دیگر تهران از جذابیت‌های آن به شمار می‌آیند. از تماشاگه‌های تاریخ، پول، و زمان نیز می‌توان به عنوان دیدنی‌های تهران یاد کرد.

مکان‌های مذهبی

حسینیه ارشاد در خیابان شریعتی از مکان‌های مذهبی معروف شهر است.
یکی از مراکز فرهنگی، مکان‌های مذهبی هستند که در آن افراد امکان عبادت و رازونیاز پیدا می‌کنند و حضور در این اماکن به آن‌ها کمک می‌کند تا زندگی اجتماعی فعالی داشته باشند. مسجدها، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها از جمله مکان‌های مذهبی پایتخت هستند که در مجموع ۲۰۷۲ مرکز (۱۳۸۷ خ.) را شامل می‌شوند. تهران ۱۵۴۶ مسجد، ۴۸۷ حسینیه، و ۳۹ امامزاده دارد. در واقع برای هر ۳۵۱۶ تهرانی یک مرکز مذهبی وجود دارد. بیشترین امامزاده‌های پایتخت در منطقه ۲۰ متمرکز شده و بعد از آن منطقه ۲ و ۱ دارای بیشترین امامزاده‌ها هستند. در ۱۲ منطقه هم هیچ امامزاده‌ای وجود ندارد.

سینما و تئاتر
بیش از صد سالن سینما در شهر تهران وجود دارد که اکثرا فیلم‌های تولید داخل و تعدادی نیز فیلم‌های خارجی را اکران می‌کنند. بیش از چهل آمفی‌تئاتر نیز در این شهر فعال هستند که نمایش‌های گوناگونی را به روی پرده می‌برند.

فصل سوم

تعریف مبانی نظری :
نوع نگاه شخص به زندگی و طرز تلقی ازجهان هستی ( جهان بینی ) را مبانی نظری گویند. پس ازآشنایی با مفهوم مبانی نظری به صورت عام و کلی ،برای بررسی بیشتر مبانی نظری معماری باید به تعاریف مختلف از آن بپردازیم و جنبه های مختلف مبانی نظری در معماری رامورد بررسی قرار دهیم .در شناخت و بررسی ابتدایی از مبانی نظری معماری باید به بررسی خود مبانی نظری معماری که شامل هدف ، ماهیت و گرایش های نظری معماری می باشدپرداخت و پس از آن به مو ضوع مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح و پیوند فرهنگ و معماری که شامل علوم اجتماعی و فرهنگی و اصول زیبایی شناسی می باشد پرداخت و درنهایت مبانی نظری طراحی معماری که شامل منابع شناخت و تئوریها ی گذشته و نوین معماری می باشد را مورد بررسی قرار داد.

مبانی نظری معماری:
۱-مجموعه و نظامی از داده ها و مفاهیم است که به توصیف و تبیین پدیدههای معماری که شامل آثار معماری و اندیشه های مکتوب است می پردازد و این کار را بادو هدف انجام می دهد :- تولید معماری جدی- نقد معماری گذشته و موجود
۲-مجموعه ای از ویژگیهای مفهومی و معنایی است که یک طراح (معمار) آنها را در طراحی اثر خود القاء می کند ، که این القاء می تواند آگاهانه و یا بصورت ناخودآگاه باشد.
۳-حاصل تعامل سه اصل مردم ، معمار و معماری که شامل نوع نگاه مردم به معماری، نوع نگاه معمار به معماری و نگاه معمارانه به زندگی مردم می شود.معماران متفاوت با احساسات ونگرشهای متفاوت کار می کنند .بعضی از آنهابرای شروع به کار فاز یک از بنیان فیلسوفانه به عنوان راهبری برای تصمیم گیری استفاده می برند .
مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح :روحیه و شخصیتی است که طراح برای یک پروژه خاص متصور می شود واز طریق آن ایده های کلی خود را در ارتباط با پروژه بیان می کند . معمار همچون دیگرهنرمندان خلاق،با چند روش کاری مورد استفاده خود انس می گیرد و با ترکیبهای متفاوت آنها و آزمایشهای پی در پی ،زبان مطلوب برای هر طرحی را می یابد .بنا براین هر کارجدید او به کارهای قبلی او متمایل است و بر حسب اعتقاد او به تغییر مد و سلیقه،کارهای او نیز تغییر می کند .مبانی نظری طراحی معماری اصول و ضوابطی ( دستورالعملهای طراحی ) است که طراح بعد از شناخت وارزیابی موضوعات یک پروژه خاص برای حصول مبانی نظری عام طرح ، اتخاذ می نماید.

رساله موزه آثار باستانی ، موزه تاریخ
در دنياي امروز، موزه بنايی مجزا از محيط خود نيست، و ارتباطی منطقی و معنادار با رخدادهايي دارد كه در فضای پيرامون آن اتفاق مي‌افتد. اين رابطه ممكن است چندان قابل رويت نباشد اما همچون ارگانيسمي پويا و پرتحرك عمل مي‌كند كه در آن هر جزئي در كنار جزء ديگر به انتقال اطلاعاتي منسجم مي‌پردازد. فرايند انتقال اطلاعات در موزه تاریخ هنر مدرن مبتني است بر بازنمايي تكامل فرهنگ در طول زمان . هر چه اين اطلاعات بيشتر باشند امكانات بيشتري در اختيار مخاطب قرار مي‌گيرد و او در پردازش داده‌ها آزادتر است.مخاطب موزه آثار باستانی در توليد داده‌ها سهم بيشتري دارد تا در مصرف آنها. به همان نسبت معماري موزه تاریخ نيز در دنياي امروز، نه معطوف به شيء كه معطوف به ايجاد روايت‌هاي متكثر و موازي است.به همين دليل امروزه برنامه ريزي و طراحي موزه رشته اي تخصصي است که اغلب به ياري شرکت هاي بزرگي که مشخصاً به اين کار اختصاص يافته اند انجام مي شود.

بطور معمول موزه‌هاي هنري ، كلكسيون يا مجموعه آثار خود را طي برنامه‌اي ثابت در معرض مشاهده عموم قرار مي‌دهند . بنابراين بخش اعظمي از فضاي نمايشگاهي موزه ، بطور دائمي ، به نمايش آثار كلكسيون موزه اختصاص داده مي‌شود . علاوه بر اين براي ايجاد تنوع در ادامه برنامه ها ، هم زمان با نمايش دائمي موزه ، نمايشگاه‌هاي موقتي نيز برنامه‌ريزي و به مورد اجرا گذاشته مي‌شود . اما اين قاعده معمولاً توسط موزه‌هاي هنرهاي معاصر رعايت نمي‌شود . اين موزه‌ها يا مجموعه آثار چندان گسترده و ماندگاري ندارند و يا به دليل معاصر بودن هنرمندان مجموعه خود ، پيش‌بيني قاطعي در مورد تثبيت جايگاه هنري آنها در آينده وجود ندارد . بدين معنا كه برخي هنرمندان قابل توجه كنوني ممكن است در آينده اهميت و اعتبار هنري خود و يا سبك و شيوه هنريشان را از دست داده و لاجرم هنرمند موزه‌ای تاریخ و هنر قلمداد نشوند .

موزه هنرهاي معاصر ، طبيعتاً آثار هنرمندان روز را نمايش مي‌دهد و اين هنرمندان با همه نوآوری و خلاقيت جالب توجهی كه امروز از خود بروز می دهند. در آينده و به هنگام بررسي تحليلی جريان‌هاي هنری گذشته، ممكن است چندان مهم تلقی نشده و يا نقطه عطفی در تحولات هنری به خود اختصاص ندهند . به همين دليل مجموعه آثار هنرمندان متاخر، از ارزش موزه‌اي كافی براي نمايش‌ دائمي برخوردار نبوده و بنابراين موزه‌های هنرهای معاصر ترجيح مي‌دهند آثار كلكسيون خود را نيز به صورت موقتی به نمايش بگذارند.

نمايش دائمی مجموعه آثار گنجينه موزه در موزه‌های تاريخ هنر مانند :موزه متروپليتن (نيويورك) ، موزه بريتانيا (لندن) ، لوور(پاريس) ،پرادو (مادريد) و هرميتاژ (سنت پيترز بورگ) بخش عمده فعاليت‌های نمايشگاهي اين موزه‌ها ، بالغ بر نود درصد ، را تشكيل مي‌دهند . اين نسبت در موزه‌هاي هنر مدرن همانند موزه هنرهاي مدرن نيويورك، گالري تيت مدرن لندن، موزه هنرهاي مدرن مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو پاريس، موزه رنيا صوفيا مادريد و گالري ملی هنر نو برلين تا حدي تقليل مي‌يابد . به طوري كه درصد كمتري از فضاي نمايشگاهي موزه به نمايش كلكسيون موزه اختصاص مي‌يابد . اما باز هم كماكان بيش از پنجاه درصد فضاي نمايشگاهی به مجموعه دائمي و بخش كمتر از آن به رويدادهاي نمايشگاهی موقت اختصاص داده مي‌شود .

تجربه جهانی موزه‌های هنرهای معاصر حاكي از آن است كه مجموعه آثار گنجينه اين موزه‌ها يا كمتر از يك سوم فضاي نمايشگاهی موزه را به طور دائمي اشغال می كند و يا آنكه صرفاً در فرصت‌های موقتی – مثلاً نمايشگاه هاي فصلی – عمده فضاهاي موزه را در برمي‌گيرند. به نظر مي‌رسد راه‌ حل معقول آن است كه در صورت وجود يك كلكسيون ارزشمند در يك موزه هنرهاي معاصر، بخشی از ساختارشناسی موزه‌ها به بررسی كلي و جامع موزه‌ها ، فراتر از شكل ظاهري و ريخت‌شناسی سازه‌ای آنها ، مي‌پردازد . در اين بررسی زيرساخت‌ها و مسائل بنيادين اهميت فزاينده اي يافته و طراحي معماری تنها يك عامل از ميان عوامل متعدد شناخته می شود.

به طور کلی مهمترین وظیفه موزه ها، ثبت، حفاظت، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک و آثار در دیدگاه عموم است که باید اشیا را زا نظر علمی و گرد و غبار مراقبت کرده و برای نمایش آنها از بهترین نور و نما استفاده شود.در استان با توجه به گستردگی شهر هنوز اشیاء و آثار باستانی در مساجد و تکایا مواضبت میشوند و عوامل مخرب زیادی اشیا را در خطر نابودی قرار میدهند با توجه به این باید مکانی در خور کیفیت و نگهداری این اشیا پیشنهاد کرد.تحقیق مورد نطر به صورت کیفی و با رویکردی از جنس توصیف و تحلیل می باشد.روش گرداوری و اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است

انسان امروزی در هر جای این کره خاکی از دیدن آثار باقی مانده از انسان های گذشته ، که نشانه هایی از فطرت و فرهنگ انسان و شیوه های پاسخ او به این نیازها ، گرایش به خلاقیت انسان و تولید او و آثار این گرایش ، زیبایی شناسی انسان و خلق زیبایی و بالاخره صنعت و هنر انسان در آنها نهفته است و بیانگر رابطه اصولی و تنگاتنگ بین مغز و دست های اوست و یا به مفهومی دیگر بیانگر رابطه اندیشه و عمل اوست ، لذت می برد عبرت می گیرد ، می آموزد و همه اینها موجب بقاء و پیشرفت او می شود.این آثار در سالهای گذشته به نام ” عتیقه ” نامیده می شدند و امروز به نام ” اموال فرهنگی _ تاریخی ” و مجموعه آنها به نام ” میراث فرهنگی ” مشهورند . تمام این آثار با طبقه بندیهای گوناگون در موزه ها نگهداری می شونداکنون چندین دیدگاه در مورد مبانی نظری موزه ها آورده می شود، هر موزه ای از هر نوع که باشد ، پاسخی به یک پرسش بنیادی است . پرسش این است .بشر بودن به چه معنی است؟هیچیک از موزه هایی که می شناسیم ، پاسخ کاملی به این پرسش نمی دهد ، و چنین انتظاری هم نمی توان داشت . هر موزه ای فقط بخشی از پاسخ را می دهد می توان گفت که محاوره گسترده ای بین موزه های جهان در جریان است .

چرا که هر موزه ای اظهاری درباره طبیعت بشر می کند ، بطوریکه گاهی بر ادعای یکدیگر صحه می گذارند ، ولی گاهی نیز نتایج متناقض می گیرند.یک موزه باید با جامعه خود در بحث باشد و فراتر از آن بحثی به موقع را مطرح کند.موزه خوب همواره توجه را به سوی آنچه تماشای آن دشوار و حتی دردناک است جلب می کند و روشنگر آگاهی اجتماعی است ، مورخ آینده است ، زرهی در برابر تاریکی و نا امیدی است ، و پرسش آگاهی در تجلیل از تعالی انسان است .موزه جایگاه نگهداری آثار و نشانه های فرهنگی و تمدن بشر و محل مطالعه روند و تحول فرهنگ ها و در مجموع فرهنگ انسان است، موزه وسیله ای برای نمایش شیء در چهارچوب مجموعه ها و نه اینکه اشیاء وسیله ای باشد برای نمایش موزهموزه تنها وسیله ارتباط عینی نیست ، بلکه هدف اساسی آن القاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه  بصری از طریق برخورد مستقیم با اشیاء دو بعدی به صورت رویایی یک جهته و با اشیاء سه بعدی از راه بر خورد چند جهته است .در نهایت موزه یک مکان فرهنگی معرفی و آموزش است . شیء را به نمایش می گذارد ، ارزش های آن را می نمایاند و از این گذر شیء بیننده را به شناخت می رساند و آموزش می دهد ، او را آشنا و آگاه می کند .

موزه، بنایی است که می‌توان به جرات گفت کل تاریخ یک قوم یا یک کشور را در سینه خود جای داده و حتی گاهی اوقات رنگ و لعابی بین المللی به خود گرفته و به پیشینه اقوام موجود در سراسر جهان می‌پردازد. آثار باستانی غالبا مهمترین کاربری موزه‌ها هستند و معمولا در این سازه‌ها از اینگونه آثار نگهداری می‌شود. این آثار باستانی که گاهی به یک منطقه تعلق دارند و گاهی دارای تنوعی بی‌نظیر از سراسر کره خاکی می‌باشند علاوه بر آشنا نمودن بازدیدکنندگان با تاریخ گذشتگان، می‌توانند مفاهیمی عمیق را در غالب تجسمی روایت نمایند.

رساله موزه آثار باستانی یکی دیگر از انواع رساله موزه است که از سوی دانشجویان معماری به عنوان رساله کارشناسی معماری انتخاب می‌شود. با این حال نگارش یک پروپوزال موزه آثار باستانی نیز همانند رساله موزه، نیازمند مطالعه مواردی همچون برنامه فیزیکی موزه در کنار بررسی چندین نمونه موردی موزه خارجی نظیر موزه گوگنهایم نیویورک، موزه گوگنهایم بیلبائو، موزه یهود برلین، موزه تاریخ هولوکاست (ید وشم)، موزه ماکسی زاها حدید، موزه هنرهای مدرن فورت ورث است. از این‌رو ترجیح بسیاری از دانشجویان معماری، استفاده از یک پروپوزال موزه آثار باستانی به عنوان یک الگو جهت تدوین یک رساله موزه آثار باستانی جدید است تا بدین ترتیب در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی قابل توجهی کرده باشند.

عناوین اصلی و سرفصل‌های رساله موزه آثار باستانی:
فصل اول: مبانی نظری و مطالعات پایه
 تعریف موزه
 معنای لغوی و اصطلاحی موزه
 تاریخچه موزه
 پیدایش موزه در جهان
 انقلاب موزه‌ها
 زمان و چگونگی وقوع انقلاب‌های موزه‌ای در ایران
 نحوه برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان
 خلاصه فصل
فصل دوم: مطالعات تکمیلی
اهداف موزه
عمده فعالیت‌های موزه
انواع موزه‌ها
بخش‌های مختلف موزه
نکاتی در باب معماری موزه
کلیات معماری موزه‌ها
حرکت در موزه‌ها
پیوستگی و جدایی یا انسجام و تمایز
ترویج و تبلیغ
حجم
ضوابط و استانداردهای موزه
گالری‌ها
آمفی تئاتر
کتابخانه
اداری
پژوهشی
آموزشی
انبار
پارکینگ
تاسیسات
برنامه عملکردی و فیزیکی
فضاها و دیاگرام روابط فضاهای موزه
بررسی فضاهای موزه
ضوابط طراحی
آمفی تئاتر
گالری ونمایشگاه
عملکرد موزه
ارائه و نمایش آثار
نورپردازی در موزه‌ها
سیرکولاسیون موزه
مسیر بازدید هدایت شده مدار گردش اجباری
برنامه فیزیکی طرحروابط فضاها
اندازه در موزه‌ها
سیستم‌های حرارتی و برودتی
سیستم برق
تجهیزات نظافت
حفاظت و امنیت
 مقابله با سرقت
سیستم نورگیری
آب و هوا
حشرات
جزئیات فضاها
فصل سوم: موزه هنرهای معاصر
 موزه گوگنهایم نیویورک
 موزه لوور پاریس
 موزه بریتانیا
 موزه ‌ریکس ‌آمستردام
 موزه هرمیتاژ سنت پطرزبورگ
 موزه اسمیت سونیان واشنگتن
 موزه ملی مصر
 موزه یوفیزی فلورانس
موزه ایران باستان ایران
 موزه تخصصی باستان‌شناسی اردبیل
موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی آمستردام
فصل چهارم: موقعیت جغرافیایی استان
 مکان‌های تاریخی
 بیستون
 معبد آناهیتا
طاق بستان
غار قوری قلعه
نقش برجسته و کتیبه بیستون
کاخ خسرو  قصرشیرین
شهرها و شهرستان‌های استان
آثار طبیعی
دوران پیش از تاریخ
ریشه نام
صنایع
کاروانسراها
سیمای اقلیمی استان
 نقش ارتفاعات در اقلیم استان
تاثیر منابع رطوبتی بر اقلیم استان
تاثیر توده‌های هوا و سیستم‌های هوا شناسی بر اقلیم استان
تاثیر عرض جغرافیایی
عوامل جوی موثر بر استان
تعداد روزهای یخبندان
دمای هوا
رطوبت هوا
بارندگی‌های استان
جریان وزش باد‌ها
پدیده‌های جوی و اقلیمی محدود کننده گردشگری و بلایای طبیعی استان
طوفان رعد و برق
تعداد روزهای همراه با گرد و خاک
تعداد روزها ی با دید افقی کم
رشته کوهها و ارتفاعات استان
به طور کلی ناهمواری‌های استان به دو قسمت تقسیم می‌شود   
کوه آتشکده یا آتشگاه
آبهای سطح الارضی
آب‌های تحت الارضی                   
تحلیل عوامل جوی در استان
دمای هوا
تغییرات ماهیانه پارامتر‌های دمای هوا در شهرستان
میانگین حداقل‌های دما در شهرستان
میانگین حداکثر‌های دما در شهرستان
میانگین ماهیانه دما در شهرستان
حداقل مطلق دما
حداکثر مطلق دما
تغییرات حداکثر مطلق دما فصلی دمای هوا
تعداد روزهای یخبندان
وضعیت رطوبت نسبی هوا در استان
بارندگی‌های استان
تغییرات بارندگی ماهانه در استان
حداکثر بارندگی‌های روزانه در استان
بارندگی‌های فصلی در استان
جریان وزش باد
محدودیت‌ها وپتانسیل‌های حاصل از وزش باد
جریان ورش باد‌های غالب در استان
پوشش ابری
ساعات افتابی
روز‌های همراه با طوفان رعد و برق
روزهای همراه با برف
روزهای همراه با گرد و خاک
روزهای همراه با دید افقی کم
سایت پروژه
فرم ساختمان و اقلیم
تهویه مورد نیاز اقلیم
فصل پنجم: الزامات طراحی با توجه به مطالعات انجام شده
روند شکل گیری طرح
مبانی فکری و فلسفی طراحی
منابع و ماخذ
منابع  کتاب‌ها
مجالات
سایت‌های اینترنتی
رساله طراحی موزه آثار باستانی برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری آرچینا و در قالب ۱۱۵ صفحه ورد تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود رساله موزه آثار باستانی پیش‌رو، یکی از بهترین نمونه‌های رساله کارشناسی معماری را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک الگو جهت نگارش یک پروپوزال موزه آثار باستانی دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

2 comments:

  1. Nice Post !
    Are you unable to work on QuickBooks software? If yes, then do call us at QuickBooks Customer Support Number 1-855-974-6537 and get sure-shot solutions to troubleshoot all the issues of QuickBooks.

    ReplyDelete
  2. Amazing Blog !! Thanks For Sharing Valuable information .QuickBooks is a full package accounting software that fulfils all the needs of businesses. To get the quickest services for QuickBooks at
    QuickBooks Customer Service.

    ReplyDelete

کاملترین مجموعه پاسخ های بازی دانا

جواب بازی دانا