Sunday, April 7, 2019

پاورپوینت معماری :  باغ ایرانی

پاورپوینت-معماری : باغ-های-ایرانی و  ویژگی آن ها

زمانی که یک دانشجوی رشته معماری بخواهد ، برای درس آشنایی با معماری اسلامی ، به تحقیقی درباره باغ ایرانی بپردازد. باید به اطلاعاتی از قبیل ؛ انواع باغ ها، سبک ساخت ، انواع ابنیه ساخته شده در باغ و نمونه های موردی باغ های ایرانی دسترسی داشته باشد .

باغ دولت آباد یزد و باغ فین :

 پلان باغ ، نقشه عناصر شاخص ،  همجواری ها و پلان ابنیه جانبی این دو باغ ایرانی ثبت شده به عنوان میراث جهانی ، جزو اطلاعاتی  است.  که در کمتر منبعی به آنها پرداخته شده است . اما ما همه این اطلاعات را به صورت کامل و جامع در اختیار شما قرار می دهیم. 

خلاصه مطالب ارائه شده در پاورپوینت معماری : باغ های ایرانی :

پاورپوینت معماری : باغ های ایرانی

پیشینه تاریخی باغ در ایران :

محوطه باستاني پاسارگاد ، اولين پايتخت امپراتوري بزرگ هخامنشي ، در متون گذشته و سفرنامه‌ها ، به عنوان مجموعه كاخ و باغ و حتي اولين نمونه چهار باغ ايراني ذكر گرديده است . از پاسارگاد به عنوان پايتختي پر باغ ياد شده است،  كه در آن كاخهايي با طرفين باز ، در داخل محوطه‌هاپي مشتمل بر باغ‌هاي وسيع و مكمل قرار دارد .

پرديس پاسارگاد ، پرديسي كه با دارا بودن خصايل باغ ايراني ، تأييدي بر اثر ژرف آن بر باغسازي دوره‌ هاي بعد مي‌باشد . چهار باغ ‌هاي معروف دوره اسلامي بدون شك بي تأثير از اين اولين نمونه‌ی چهارباغ نبوده اند .

ویژگی های بازسازی در دوران ساسانی،  دوره اسلامی و دوره قاجاریه در ادامه پاورپوینت  بیان شده است.

شیوه های باغ آرایی :

انتظام باغ ، بر اساس هندسه محوري و تقارن است . اين انتظام در قالي‎هاي ايراني نيز قابل جست و جو مي‎باشد و عناصر اين انتظام ( آب ، گياه و معماري ) در نگارگري ايراني موجوداند و تصويري ايده‎آل از باغ ايراني را ارائه مي‎دهند.  شکل باغ ايراني شامل انتظام آب ، انتظام گياه و انتظام معماري است .

انواع باغ ایرانی :

1- باغ کالبدی :

– باغ واقع در محيط‌هاي هموار : مانند باغ فين كاشان و باغ ارم شيراز

– باغ واقع در روي تپه :‌ مانند باغ تخت شيراز و قصر قاجار تهران

– باغ آبي : مانند ائل گلي تبريز

– باغ خانه :‌ مانند باغ امير طبس

– باغ واقع در كنار رودخانه : مانند كاخ آئينه اصفهان در دوران صفوي .

2- باغ کارکردی :

– باغ ميوه

– باغ سكونتگاهي

– باغ سكونتگاهي – حكومتي

– باغ حكومتي

انواع فضاهای ساخته شده در باغ  ایرانی :

  • ورودی
  • کوشک باغ
  • بنای ایوانی
  • ساختمان خدماتی
  •  عنصر آب
  • آبنما
  • استخر

فهرستی از ۵۸ باغ ایرانی ثبت شده به عنوان آثار ملی  ، در ادامه پاورپوینت ذکر شده است . 

نمونه های موردی باغ ایرانی :

1- باغ فین کاشان

2- باغ دولت آباد یزد 

1- باغ فین کاشان :

مجموعه باغ فين حدود 25000 متر مربع مساحت دارد، كه در بدو ورود به اين مجموعه ، با ساختمان رفيع سردرب ورودي باغ برخورد مي كنيم. اين قسمت از باغ ، در دوره صفويه بنا گذاشته شده است . اين بنا، داراي دو طبقه ، كه طبقه تحتاني شامل هشتي و دالان ورودي به باغ با اتاقهاي جانبي و طبقه فوقاني شامل سالن وسيع و زيبائي است ، كه داراي چشم انداز خوبي بر اطراف و از جمله بر باغ است و داراي درهاي مشبك و زيبائي است. در اطراف باغ از جمله در طرفين سردر، ديواري به ارتفاع پنج و شش متر و هفت برج ديده  مي شود .

بناهای موجود در این باغ ، همجواری ها ،  الحاقات دوران های حکومتی مختلف به همراه پلان های کامل این اجزا ، در ادامه پاورپوینت آمده است .

2-  باغ دولت آباد یزد :

عناصر تشکیل دهنده باغ دولت آباد عبارت است از چند عمارت، شامل : عمارت تالار آیینه ، عمارت سردر ، عمارت بهشت آئین ،عمارت بادگیر به همراه ساباط ، آب، انبار ، قنات ها و حوض می باشد .

سایت پلان مجموعه، پلان طبقات بنا ها ، پلان دسترسی ها ، پلان مجاورت ها و … ، به همراه توضیحاتی درباره مصالح بناها ، تزیینات، نحوه تهویه و… ، همگی اطلاعاتی هستند، که درباره این دو نمونه موردی باغ (  باغ فین و باغ دولت آباد) در این پاورپوینت برای استفاده شما عزیزان قرار داده شده است .

جهت کامل شدن پروژه شما ، منابع و مآخذ این تحقیق ، در انتهای پاورپوینت قرار داده شده است.



from WordPress http://bit.ly/2G5tSHu

No comments:

Post a Comment

کاملترین مجموعه پاسخ های بازی دانا

جواب بازی دانا