Sunday, April 7, 2019

پاورپوینت معماری تحلیل ترمینال مسافربری (تحقیقی کامل از چند پایانه مسافربری)

اگر یک دانشجوی رشته معماری بخواهد برای درس طراحی معماری اقدام به طراحی و تحلیل ترمینال مسافربری بکند نیاز دارد که به اطلاعاتی از قبیل ریز فضاهای ترمینال و اصول طراحی آن دسترسی داشته باشند. اغلب دیدن نمونه مشابه برای طراحی به حل شدن نصفی از ابهامات کمک می‌کند.

ما چند نمونه ترمینال مطرح  داخلی و خارجی را ، در قالب پاورپوینت” معرفی  و تحلیل چند نمونه ترمینال” با ۵۹ اسلاید شامل؛ مطالب و تصاویر زیبا از طراحی داخلی و نمای خارجی آن برای شما عزیزان آماده کرده ایم. تا بتوانید به کمک اطلاعات این فایل ، طرح عالی یا تحقیق کاملی ارائه دهید و نمره خوبی را در این درس از آن خود کنید .

خلاصه مطالب بیان شده در پاورپوینت : معرفی و تحلیل چند نمونه ترمینال

معرفی و تحلیل چند نمونه ترمینال

تحلیل ترمینال مسافربری صفه اصفهان

پايانه مسافربری صفه ، واقع در جنوب اصفهان ، ابتدای جاده اصفهان- شيراز، به مساحت 100.000مترمربع و 12.000 مترمربع زيربنا و 30.000 مترمربع فضای سبز افتتاح شده است.

در این ترمینال ، سالن انتظار در مرکز قرار گرفته، که ورودی اصلی سالن از سمت غرب ساختمان و دو خروجی دیگر آن در سمت شمال و جنوب ساختمان ، که به سکوهای پایانه هدایت می شوند، راه دارد. همچنین شرکت های تعاونی قدیمی که در 4 نقطه مذکور قرار دارند، دارای سالن انتظار اختصاصی به همان پایانه هستند . قسمت اداری پایانه در بالای همان ساختمان ، طراحی شده است . همچنین بناهای خدماتی درهمین قسمت طراحی شده، که رستوران در سمت شمال پایانه و هتل در سمت جنوب پایانه قرار دارد .

فضاهای ترمینال صفه اصفهان

  1. هتل مجهز به سرويس كامل با ظرفيت 50 تخت
  2. رستوران
  3. سالن ويژه براي صرف صبحانه در طبقه دوم پايانه
  4. خدمات تاكسي ويژه، اتوبوس شهري و تاكسي تلفني
  5. نمازخانه مردانه و زنانه
  6. وجود 15 دفتر شركتهاي مسافربري
  7. وجود 27 باب فروشگاههاي مواد غذايي، صنايع دستي، پوشاك و … .

محاسن ترمینال مسافربری صفه اصفهان

  • دسترسی آسان به  ترمینال
  • شاخص بودن مکان های ورود و خروج اتوبوس ها
  • وجود پارکینگ برای خودروهای شخصی و تاکسی درون  شهری
  • جایگاه مناسب سوار شدن

تصاویر زیبا از نمای ترمینال و طراحی داخلی آن ، به همراه پلان و سایت پلان کلی این مجموعه ، در داخل پاورپوینت قرار داده شده است .

تحلیل ترمینال مسافربری کاوه اصفهان

فاز اول پايانه مسافربري كاوه ، در شمال شهراصفهان ، با مساحتي نزديك 000/ 100 مترمربع و زيربنا 25.000  مترمربع افتتاح شده است .

فضاهای ترمینال مسافربری کاوه اصفهان

  • دفاتر شرکت های تعاونی مسافرین
  • هتل
  • سالن عمومی
  • فضاهای خدماتی مسافرین
  • استراحتگاه رانندگان
  • فروشگاه خرید
  • تعمیرگاه
  • کارواش
  • پارکینگ
  • پمپ سوخت‌گیری

     و…

الگوریتم فضایی ترمینال کاوه اصفهان

هر شرکت مسافربری ، سالن انتظاری مخصوص به خود دارد. که باید در مجاورت همان شرکت قرار گرفته و این سالن های انتظارهم ، مشرف بر محل سوار کردن مسافران همان شرکت باشند .

قسمت اداری پایانه ، سمت چپ ترمینال قرار داده شده، که شامل دفتر نظارت بر شرکت های اتوبوسرانی ، دفتر فنی ترمینال ، دفتر رسیدگی به شکایات، دفتر رئیس ترمینال و … است واز سایر فضاهای ترمینال مجزا است.

استراحتگاه رانندگان اتوبوس ها، که در کنار پارکینگ اتوبوس های متوقف و تعمیرگاه ها و به دور از سر و صدای داخل ساختمان پایانه قرار دارد، محیط مناسبی را برای استراحت کنندگان فراهم می کند .

ورودی های متعدد به داخل ساختمان پایانه ، ورود و خروج مسافران را راحت می کند. فضای یک دست, شفاف و باز داخل ساختمان پایانه , سیرکولاسیون بسیار روانی بوجود می آورد . محل فروش بلیط شرکتهای مسافربری ، در دو سمت هشت ضلعی هایی قرار دارد، که در سمت شمال ساختمان قرار دارد.

3- ترمینال TWA

ترمینال TWA ، در مقیاس غول پیکر ، شباهت بسیار زیادى به یک عقاب در حال نشستن دارد . این تصویر خارق العاده که از بتن ، تراشیده شده ، ترمینال را به یکى از به یاد ماندنى ترین ترمینال هاى جهان تبدیل کرده است . این سازه ى شگفت آور ، متشکل از یک پوسته ى ضخیم بتنى و داراى چهار سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان رو به بالا چرخیده اند .

قوس هاى تشکیل شده ازاین چهار سقف ، بر روى دیوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند، که با زاویه به سمت بیرون متمایل شده اند . این سقف هاى مدور، که توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شکل قرار گرفته ، در داخل، فضایى با روح و روشن ، به ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۱۰ متر به وجود آورده اند .

تصاویر زیبا از نمای این ترمینال به همراه طراحی داخلی آن ، در ادامه پاورپوینت قرار داده شده است .

4 – ترمینال بیهقی تهران ( آرژانتین)

اين پايانه و پارك‌سوار ، در 22 بهمن 1370 با مساحتی در حدود 13/5 هکتار و ظرفیت 2000 سلول اتومبیل در شرق میدان آرژانتین مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

ریز فضاهای ترمینال بیهقی تهران

امکانات رفاهی که برای مسافران و مراجعان به پایانه بیهقی فراهم شده است، عبارتند از: مسجد، آژانس مسافرتی، اتوماسیون حمل بار، دفتر فروش بلیت شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری، اتاق مادر و کودک ، سالن انتظار مسافران، دستگاه‌های خودپرداز، تلفن‌های همگانی، کتابخانه، خانه سلامت ، رستوران ، فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم ،خشکشویی ، مرکز معاینه فنی ، پیک بادپا ، سفره‌خانه سنتی، کافی‌شاپ ، رمپ ویژه معلولان ، ویلچر جهت استفاده معلولان ، دستگاه‌های آبسردکن ، پارک کودک، پارکینگ، نمایندگی وزارت راه و ترابری، دفتر نمایندگی تاکسیرانی شهر تهران ، دفاتر خدمات بیمه ، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در سالن انتظار مسافر ، خوابگاه مجهز رانندگان و … .

نمای این ترمینال به همراه طراحی داخلی آن ، به  کمک تصاویری در ادامه پاورپوینت نشان داده شده‌اند .

5- ترمینال جنوب تهران

پایانه مسافري جنوب ، در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستين پایانه احداثی مجهز در سطح تهران است. اين پايانه، در منطقه 16 شهرداري تهران واقع شده و از سمت شمال به خيابان شهيد تقوي ،از جنوب به اتوبان بعثت، از سمت غرب به خيابان شهيد بخارايي و از شرق به خيابان عباسي محدود مي‌شود.

ریز فضاهای تشکیل دهنده ترمینال جنوب تهران

ساختمان این پایانه ، مدور است و به دست مهندسان خارجی ساخته شده است. طراحی پايانه طوري است که با وجود محوطه پر رفت‌ وآمد آن، هیچ دود و غباري وارد سالن نمی‌شود.
پایانه مسافري جنوب ، در زمینی به‌ مساحت بیش از 17 هکتار بنا شده است. طبقه همکف با مساحت 8800 مترمربع ، شامل 20 تعاونی و شرکت مسافربری است .
طبقه اول شامل ؛ غرفه کتاب و محصولات فرهنگی، اتاق مادر و کودک، قنادی، تنقلات، خرازی و بهداشتی، اغذیه‌فروشی، آکواریوم بزرگ ماهیان آب شور و … است .
طبقه دوم با مساحت 4200 مترمربع شامل ؛ رستوران، سایت کامپیوتر پایانه، دفاتر دژبانی‌های ارتش، ناجا و سپاه است .
طبقه سوم با مساحت 620 مترمربع شامل ؛ قسمت‌های اداری، مدیریت پایانه، نمایندگی وزارت راه و … است .

تصاویر زیبا از نمای این بنا، ورودی‌ها و طراحی داخلی آن ، در ادامه پاورپوینت قرار داده شده است .



from WordPress http://bit.ly/2IhxF61

No comments:

Post a Comment

کاملترین مجموعه پاسخ های بازی دانا

جواب بازی دانا